מחוץ לרדיוס – סיבוב תערוכות מהרגע שלפני הסגר המתמשך


.

FomA (Fear of missing ART) : פוסטים קצרים המאפשרים הצצה אל תערוכות מציגות

.

רגע לפני הסגר והחסימה (שוב) של אפשרויות לנשימה תרבותית שמשאירה אותנו בחיים, יצאתי למרחק גדול מרדיוס 1000 המטר המותר וזכיתי לסיבוב מרומם נפש ולקצת איסוף של אויר. עכשיו, כשחוסר הוודאות לגבי אורכו של הסגר הנושם-חונק מתחזק ולא ברור מי מהתערוכות תשאר פתוחה גם מצידו השני, הנה הצצה קטנה למספר עבודות מתוך תערוכות מצויינות הניצבות מאחורי הדלתות הסגורות של גלריות באיזור קיריית המלאכה, במשכן האמנים בהרצליה ובגלריה העירונית רמת השרון, בתקווה שהימים בהם נוכל לפגוש ולצרוך תרבות מחוץ למסך הדו מימדי יגיעו במהרה.י

.

בית בנימיני

XYZT   – חומרי חקירה | אוצרות: שלומית באומן, קרן נבנהויז

התערוכה צמחה ממפגש ושיתוף פעולה בין בית בנימיני למעבדה לארכיאולוגיה חישובית שבאוניברסיטה העברית, ומנכיחה דיאלוג מרתק בין טכנולוגיות חדשות לתרבות חומרית של עבר והווה. התערוכה פותחת נקודת מבט אל עולם של סריקות תלת מימדיות, הדפסות תלת מימד, תרבות חומרית ושפה חזותית בין עבר והווה, וחושפת אפשרויות יישומיות ורעיוניות של שימוש בכלים טכנולוגיים להבנה, שיחזור מידע, ואמצעי ביטוי אישי. י

בין העבודות בתערוכה ניתן למצוא סדרת אובייקטים מרהיבים של דב גנשרוא – גולגלות שנסרקו סריקה תלת מימדית, עובדו ונפרסו בתכנת תלת מימד לחלקים שניתן לחבר זה לזה בעזרת מחבר נגרות מסורתי –"זנב סנונית" – והודפסו בהדפסה תלת מימדית באופן המאפשר יצירת היברידים המבוססים על חיבורים חדשים בין אלמנטים וחומרים שונים. י

אריאל הכהן מציג קולאז' דיגיטאלי  – טוטם מודפס, המורכב מתצלומי ארכיון של ממצאים ארכיאולוגיים, מפרק ומרכיב מחדש את הפרטים והופך אותם ייצוג טכסי מדומיין לסיפורה של תרבות

מאיה בן דוד מציגה פרוייקט מרתק בו במקום לפענח עבר קיים היא משתמשת בכלים הטכנולוגיים כדי לדמיין מחקר של הבנת העבר בעתיד. בתרחיש דימיוני המבוסס על ידע תרבותי מוכר לצד אפשרויות עתידיות שפותחות טכנולוגיות הדפסת תלת מימד והחומרים החדשים היא ממציאה זני צמחיה מקומית ולכאורה חוקרת ומפענחת את מהותם ואת ההיסטוריות שלהם

עוד משתתפים בתערוכה: אבשלום קרסיק ועוזי סמילנסקי, אופיר זמודזיאק, אורטל הרוש, גדי הרצלינג, ,טליה ישוב, ליאור גרוסמן, לנה דובינסקי, פרנצ'סקו ולטה, שרה קמינקר, שרן אלרן Stratasys

.

BY5 גלריה

״סדקים בזמן״ – עפרה קוץ | אוצר: אילן בק 

עפרה קוץ מנהלת דיאלוג עם שכבות הזמן ועם הנוף המקומי בסדרת עבודות המבוססות על שכבות של חומר, טקסטורות וגלזורות המרובדות זו על זו וזו בתוך זו, ומציבה בגלריה סדרת אובייקטים קרמיים הבנויים כתמונות נוף גיאולוגיות וארכיאולוגיות

.

P8 גלריה

צאו | אוצרות: תמר לב-און, גיל כהן

י"דיבוק צא…". בסדרת עבודות המוצגת בחלל הגלריה מאירות האוצרות – תמר לב-און וגיל כהן – אור על יוצרים שעוסקים/מבטאים ביצירתם ישויות ממשיות ומדומינות המתערבבות זו בזו ומתקיימות זו לצד זו

בעבודת וידאו יפיפיה נעה מיכל היימן בין דמותה שלה לזו של אישה שאופזה בכפיה בונציה, משייטת ומחליפה פנים תוך כדי מסע על גבי גונדולה בנופי העיר, מנכיחה מערכת יחסים וחילופי תפקידים בין הדמויות

עבודתו של גיל יפמן, שמלה וגלימה שהופיעו בעבודת וידאו שלו יחד עם דב אור נר, מנכיחה את הדמויות שלבשו השניים – יפמן בדמות פנלופה, אישה שחורה שעל עורה מקועקעים קעקועי אסירים ממחנה בוכנוואלד; ואור־נר בדמות בד רנרוא, גבר בן דמותו של היטלר. בתערוכה  ב- P8 מופיעות רק התלבושות – ייצוגי הדמויות של הישויות שהשתלטו על השניים. (מספר רחובות צפונה ניתן לראות את הסרט עצמו כחלק ממקבץ עבודות של יפמן המוצג בארטפורט במסגרת תערוכת אמני תוכנית הרזידנסי של ארטפורט).י

עוד משתתפים בתערוכה : לרווה (מאיה אטון, מיטל כץ מינרבו) בשיתוף מיה גורביץ, רועי רוזן, דני מיכאל רוזנברג, אור מזרקה  (Lucie Fontaine)

.

ארטפורט

 נונפיניטו  2020 – תערוכת אמני תוכנית הרזידנסי של ארטפורט | אוצרת: ורדית גרוס

נונפיניטו היא תערוכת הפרידה של מחזור האמנים שזכו לפעול ברזידנסי בארטפורט במהלך השנה האחרונה, והיא מגיעה שנה אחרי התערוכה הקבוצתית "אמא בשלי לי מיץ גנבים" שהציגו היוצרים עם כניסתם לתכנית

גיל יפמן ממשיך את העיסוק במחנה הריכוז בוכנוולד, ושם מראה פיזית ורעיונית מול עיני המבקרים. בעבודתו הוא מתייחס לזמן של שחרור מחנה הריכוז ולרגע בו זומנו תושבי העיר הסמוכה להתבונן על הזוועות. על גבי מה שיכול להראות כמו מראה סלונית הוא מדפיס מקבץ דמויות באופן בו פניהם של המבקרים משתקפות ומתבוננות דרכן ואיתן, כאשר מאחור משתקף קיר של עבודות לבד המחקות קעקועים שהוסרו מגופות האסירים ושומרו בפורמלין

במרחב אחר מציגה רות פתיר עבודה רבת הומור בה היא מחברת היסטוריות ארכיאולוגיות להווה יומיומי מאנישה צלמיות פריון עתיקות ומפעילה אותן במציאות עכשווית. בין חדר המתנה במרפאת פוריות עכשווית, שיעור יוגה ושיטוט ברחובות העיר היא מפגישה את חרסי העבר עם רגעי מציאות של הווה

על גג המבנה, בנקודה אותה ניתן לראות רק מהרחובות הסמוכים, מציגה יעל פרנק עץ דקל הפוך הקורס מהגג כלפי מטה – יוצאת ממרחב התצוגה אל הרחוב ומציעה נקודת מבט שונה על ההרגלי והמוכר בימים בהם שום דבר כבר אינו כפי שידענו

עוד מציגים בתערוכה: אלה ליטביץ, דור זליכה לוי, חליל בלבין ומרב קמל

.

הגלריה העירונית לאמנות עכשווית – רמה"ש

מי תהום | אוצרת: רווית הררי

מי תהום היא התערוכה השנייה המוצגת בגלריה החדשה והיפה שנפתחה ברמת השרון והיא עוסקת בסוגיה הרלוונטיות למקום – זיהום מי התהום של רמת השרון הנובע ממפעלי התעשייה הצבאית הפועלים באיזור. באמצעות העבודות בתערוכה מציפה האוצרת – רווית הררי – שאלות על מים כמקור חיים ובו זמנית על הסכנות הטמונות בהם, מאירה סוגיות של יחסי אדם-טבע ואיזון אקולוגי שמופר באופנים רבים

ורדי בוברוב מציבה מפל מרהיב העשוי מברשות תעשייתיות שחורות, משבשת את יעודו של החפץ שנועד לצרכי ניקיון והופכת אותו כלי רישום תלת מימדי של דימוי מים שחורים הזורמים ומתפרצים במרחב הגלריה

יונתן גולדמן מציב אלמנטים מתוך "מגני הממלכה" – ראשי גבס שנוצרו על פי דמותו – כמי ששקעו בתנומה, מוצפים במים ובשרידי תרבות כשדרכם משתקף הרחוב המקומי

שרון גלזברג מפגישה בעבודת וידאו בין המים כמרחב של שקט העוטף את הגוף לבין היותם סביבה רעילה בה ענפי העצים מתים ופירותיהם עשויים חומר תעשייתי – בלונים שחורים מצומקים ובאושים הפוגעים בסביבה

עוד משתתפים בתערוכה: טליה קינן , מיה גורביץ', ליאורה קפלן, מאיה סמירה, עודד הירש, אבישי פלטק, יערה צח, מרים כבסה, רועי מרדכי, דינה שנהב, דנה לוי, מירב הימן

.

משכן האמנים – הרצליה

י 34 – משה רואס| אוצר: בר ירושלמי

משה רואס מפרק ומרכיב אובייקטים פואטיים ממתכת, מחפש איזון צורני ופילוסופי במיצב שמהותו מחקר של חומרים ומהלכי זמן. אלמנטים מברזל, נחושת ופליז נעים בחלל, משתנים ומשנים את היחסים בין האיברים השונים

האמירה ששווה ללכת לראות באופן ממשי (לכשיתאפשר) נכונה לכל התערוכות, ובכל זאת אני מוצאת לנכון לחדד את ההמלצה ללכת ולראות את עבודתו של רואס, ומאוד מקרוב, כי כוחו של המיצב בקסם של הפרטים הקטנים

ובתוך הכאוס ה(כה)מתסכל, וכחלק משמירה על איזון פיזי ונפשי, אני מקווה שתגיע אסטרטגיית יציאה מהסגר שתאפשר לנו לחזור ולצרוך תרבות באופן טקטילי ולאפשר לנו נשימות קטנות של שפיות כמה שיותר מהר… י

.

.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s